niedziela, 26 września 2010

Wariacje na temat sera...

Kminkowy ser Janowy


Jest to przysmak kuchni łotewskiej. Spotkałam się z nim w książce odnalezionej w domowej biblioteczce pt. Przysmaki dla malucha Ireny Opielińskiej z 1987 roku. Na Łotwie ser ten związany był niegdyś z obchodami nocy świętojańskiej, dziś jest popularny i dostępny przez cały rok. Podaje się go z pieczywem, do piwa, a także idealnie nadaje się dla dzieci... Oczywiście powyższy opis opieram o informacje zaczerpnięte z różnych źródeł, a nie o własne doświadczenia, ponieważ na Łotwie nigdy nie byłam. W mojej książce przepis na ten ser znajduje się w rozdziale "Kinderbal", czyli bal dla dzieci...stąd też pomysł na dekorację.



Składniki:

1/2 kg białego sera,
1 1/2 l mleka 3.2%,
1 jajko,
50 g masła,
50 g śmietany,
sól, kminek (a dla tych, którzy nie lubią kminku - dowolne zioła).

Mleko podgrzać nie dopuszczając do wrzenia. Nieprzerwanie mieszając dodawać zmielony twaróg. Pod wpływem twarogu mleko zacznie się warzyć.
Kiedy serwatka wyraźnie oddzieli się od masy serowej, przerwać podgrzewanie i zaczekać, aż masa osiądzie na dnie garnka. Wówczas serwatkę odlać, a zawartość garnka przełożyć do gazy ułożonej na sicie. Szybko odcisnąć i jeszcze gorąca przenieść do rondelka, w którym stopiliśmy masło. Mieszając dodawać stopniowo gęstą, kwaśną śmietanę wymieszaną z jajkiem, solą i kminkiem. Można też dodać odrobinę pieprzu. Podgrzewać, aż masa stanie się jednolita (jeśli będziemy podgrzewać zbyt krótko, ser będzie się kruszyć, jeśli zbyt długo - stwardnieje). Gotową masę serową przełożyć do okrągłej wysmarowanej masłem miseczki i pozostawić w chłodnym miejscu by wystygła. można też uformować ser w kształt "gomółki" pozostawiając go do wystygnięcia w lnianej ściereczce, na sicie i pod ciężarem miseczki.
Ser dobrze kroi się na plasterki (chociaż mój egzemplarz był nieco "ciągnący się") - idealny na kanapki z ciemnego pieczywa. 

3 komentarze:

  1. kminku nie lubię, ale reszta mi się podoba :)

    OdpowiedzUsuń
  2. no właśnie - jest dużo osób, które nie lubią kminku, np. moja siostra :(... ale zawsze można go zastąpić czymś ulubionym, albo po prostu nie dodawać ;) osobiście polubiłam kminek w chlebie litewskim i tak już mi zostało :D

    OdpowiedzUsuń
  3. no no, słyszałam o tym serze i chyba go kosztowałam jak byłam małym bąblem... ale muszę przyznać, że Twoje wykonanie jest po prostu cudne:)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...