niedziela, 27 sierpnia 2017

RECENZJA: PROJEKT ZDROWIE - SZWEDZKI PORADNIK INTELIGENTA

Dziś będzie trochę mniej o jedzeniu i gotowaniu, a trochę więcej o zdrowiu. Pewnie nie raz słyszeliście o zaletach aktywności fizycznej: że działa odmładzająco, poprawia pamięć i koncentrację, pozytywnie wpływa na układ krwionośny. Potwierdzenie tych tez oraz wiele więcej znajdziemy w książce napisanej przez dwóch szwedzkich lekarzy, A. Hansena i C. J. Sundberga - "Projekt zdrowie. Szwedzki poradnik inteligenta".

Książka opowiada o korzyściach płynących z aktywności fizycznej i o tym ile możemy stracić prowadząc wyłącznie siedzący tryb życia. Niby o tym wszystkim wiemy, ale nie zawsze się stosujemy. Autorzy podają dużo ciekawych przykładów i zrozumiale wyjaśniają procesy zachodzące w ludzkim organizmie podczas uprawiania sportu. 

Z książki tej dowiedziałam się, na przykład, że wystarczy pół godziny umiarkowanej aktywności fizycznej dziennie (np. spacer), by skutecznie obniżyć poziom stresu na dwa kolejne dni. A endorfiny, które wydzielane są w organizmie podczas wysiłku, są rodzajem "ludzkiej morfiny" syntetyzowanej przez organizm na własny użytek - uśmierzają ból i polepszają samopoczucie. Takie "bezpieczne narkotyki" może zażywać każdy, niezależnie od wieku!

Kiedy biegamy, spacerujemy, ćwiczymy, poprawia się ukrwienie nie tylko w nogach, rękach, ale też w mózgu. Mózg jest lepiej dotleniony, a nam dużo łatwiej się myśli i rozwiązuje trudne zadania. Do tego ruch pomaga uporać się ze stanami depresyjnymi i fobiami. Udowodniono, że aktywność fizyczna może mieć podobne działanie do leków antydepresyjnych. 

Nie wiem jak Wy, ale ja zamierzam się więcej ruszać, bo ostatnio niestety nie robię tego regularnie, a przede mną nowy, ostatni rok moich studiów!  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...