niedziela, 7 kwietnia 2019

CHLEBEK BANANOWO-CZEKOLADOWY

Historia tego ciasta zaczęła się od tego, że zauroczyło mnie instagramowe zdjęcie autorstwa @gkstories: kawałek ciasta czekoladowego posmarowany masłem orzechowym, podpisany: "I have a feeling that you will be dreaming about warm, grilled chocolate & banana bread with maple and peanut butter puddles tonight." O tak! Zamarzyło mi się to ciasto, z takimi właśnie dodatkami. Też tak macie, że jak zobaczycie apetyczne zdjęcie na Facebooku, Pintereście lub Instagramie, to nie spoczniecie póki nie znajdziecie przepisu? Ja troszkę się nagimnastykowałam, żeby go znaleźć, bo nie było go ani na instagramowym koncie @gkstories, ani na stronie Green Kitchen Stories. Kiedy w końcu znalazłam przepis, troszkę go zmodyfikowałam i jest... Moje czekoladowe ciasto w środku jest bardzo wilgotne, prawie jak brownie, mocno czekoladowe i lekko bananowe - po prostu niebo!

Składniki (ok. 15 kawałków):


  • 2 jajka
  • 70 g ksylitolu lub erytrytolu
  • 3 bardzo dojrzałe banany
  • 120 ml oleju rzepakowego
  • 1 łyżka kawy (opcjonalnie)
  • 100 g zmielonych migdałów
  • 120 g mąki orkiszowej razowej typ 3000
  • 5 łyżek kakao
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • szczypta soli
  • 50 g dobrej jakości gorzkiej czekolady (co najmniej 70% kakao), najlepiej bez cukru
  • 1 duży banan do dekoracji

Piekarnik rozgrzej do 180ºC. Formę keksową (najlepiej 10x25 cm, ale może być też troszkę większa) wyłóż papierem do wypieków.

Zblenduj banany wraz z ksylitolem, olejem i jajami na gładką masę. Suche składniki wymieszaj w osobnych miskach, a następnie dokładnie połącz jedne i drugie, aby nie pozostawiać grudek mąki. Na koniec dodaj gorzką czekoladę posiekaną w drobną kostkę (najlepiej zrobić to używając dużego, ostrego noża).

Wyłóż ciasto do foremki a na wierzchu ułóż połówki lub grube plastry banana i posmaruj je cienką warstwą oleju.

Wstaw ciasto do rozgrzanego piekarnika i piecz 35-45 minut – do suchego patyczka.

Po wystudzeniu pokrój ciasto na kawałki. Obłędnie smakuje posmarowane mieszaniną masła orzechowego i syropu klonowego!

Wartości odżywcze (w 1 kawałku ciasta, bez dodatku masła orzechowego i syropu klonowego):

Energia: 219 kcal
Białko:
4,4 g
Tłuszcz: 14 g
Węglowodany: 22 g
Błonnik:  2,9 g

1 komentarz:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...