środa, 12 maja 2010

Jedz marchewkę!

Zupa-krem z marchwi


Marchew, jak powszechnie wiadomo - jest bardzo zdrowym warzywem.. i smacznym :) zawiera beta-karoten, który w organizmie przekształca się w witaminę A, która z kolei świetnie wpływa na wygląd i kolor skóry. Dziś proponuję kremową zupę z marchewki (z dodatkiem soku pomarańczowego).


Składniki:

1/2 kg marchwi,
2 łyżki masła,
3 łyżeczki świeżego cząbru lub tymianku (ja niestety musiałam użyć suszonego),
700 ml bulionu warzywnego,
100 ml soku pomarańczowego (ja dodałam odrobinę więcej),
sól, pieprz, gałka muszkatołowa,
100 ml kwaśnej śmietany lub jogurtu.


Marchew pokroić w plasterki. W garnku rozgrzać masło, dusić marchew około 10 minut, cały czas mieszając.
Cebulę posiekać i dodać do marchwi. zioła drobno posiekać, połowę wsypać do marchwi, wymieszać. Wlać bulion i sok pomarańczowy, gotować na małym ogniu aż marchew będzie miękka. Zupę ostudzić, a następnie zmiksować na gładki krem, doprawić solą, pieprzem i gałką muszkatołową. Ponownie podgrzać i posypać resztą ziół. Zupę można podawać ze śmietaną lub jogurtem, posypaną groszkiem ptysiowym bądź grzankami. Moją zupę posypałam jeszcze startym żółtym serem, ale wydaje mi się, że lepiej smakuje bez tego dodatku.

*Jeśli chodzi o bulion, który używam do zup - to robię go sama na włoszczyźnie. nie uznaję nic co zawiera glutaminian sodu (który zatrzymuje wodę w organizmie i może powodować "żołądkowe problemy"), więc bulion z kostki wykluczam... ale "leniwym" polecam kostkę bulionową bez glutaminianu sodu, którą można zakupić po nieco wyższej cenie w sklepach ze zdrową żywnością. W każdym razie nie ma to jak wywar ze świeżych warzyw!
*Tłuszcz, na którym dusimy marchew - nie koniecznie musi to być masło, równie dobrze można użyć oleju rzepakowego lub innego...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...