wtorek, 6 grudnia 2016

KISZONE CYTRYNY Z TRAWĄ CYTRYNOWĄ I SZAFRANEM

Dużo dobrego słyszałam o kiszonych cytrynach, ale bardzo długo zabierałam się do tego, żeby je w końcu zrobić samodzielnie. Podobnie, jak robienie innych kiszonek, nie jest to nic skomplikowanego. Słoik dobrze umyty i wyparzony, owoce też. Teraz wystarczy tylko upchać cytryny z przyprawami do słoika, odstawić i czekać aż dojrzeją...
Wbrew temu, co powszechnie się sądzi, kiszone cytryny pasują nie tylko do mięsa. Można nimi doprawiać wiele dań. Znakomicie aromatyzują ryż czy kuskus, świetnie smakują w jogurtowym dipie do chipsów, podkreślą smak i aromat duszonych warzyw. 



piątek, 2 grudnia 2016

RECENZJA KSIĄŻKI: JAK NIE UMRZEĆ PRZEDWCZEŚNIE

Tytuł tej książki zdecydowanie przyciąga uwagę. Okazuje się, że kryje też w sobie dużo wartościowej treści. W książce "Jak nie umrzeć przedwcześnie" autorzy - lekarz Michael H. Greger oraz pisarz i wydawca popularnych książek o diecie roślinnej Gene Stone - piszą o tym, co jeść, by dłużej cieszyć się zdrowiem i... nie umrzeć za wcześnie. Jest to kolejna świetna książka z kręgu medycyny żywienia i zdrowego stylu życia, jaka powinna znaleźć się na półce każdego roślinożercy i innych osób, którym ich zdrowie nie jest obojętne.

niedziela, 27 listopada 2016

MAGICZNY SKŁADNIK: DROŻDŻE NIEAKTYWNE

Drożdże nieaktywne są niezastąpionym składnikiem w wegańskiej i wegetariańskiej kuchni - nie tylko ze względu na smak, ale też ze względu na skład. Zawierają witaminy z grupy B (B1, B2, B5 i B6), biotynę, cynk, chrom i żelazo, a także wapń, magnez, fosfor i komplet aminokwasów. 
Najpopularniejsze określenie to płatki drożdżowe i pod taką nazwą można je zazwyczaj spotkać. Ja wypróbowałam też wersję drobniejszą, sproszkowaną, której płatkami bym nie nazwała. W języku angielskim określa się je słowem nutritional yeast (drożdże odżywcze), które podkreśla ich odżywcze właściwości. 

czwartek, 24 listopada 2016

PIECZONA BRUKSELKA Z SOSEM BALSAMICZNYM I WEGAŃSKIM PARMEZANEM

Dla jednych brukselka jest koszmarem z dzieciństwa, dla innych smacznym warzywem. Ja zdecydowanie należę do drugiej grupy. Od dzieciństwa uwielbiałam brukselkę i nigdy nie grymasiłam, gdy znalazła się w zupie warzywnej. Uwielbiam jej słodkawy smak i to, że wygląda jak miniaturowa kapusta!
Brukselka to również bardzo dobre źródło błonnika - zawiera go prawie dwa razy więcej niż zwykła kapusta. Ponadto zawiera duże ilości witaminy C, karotenu i żelaza. Podobnie jak brokuł czy kapusta ma ona w swoim składzie substancje o działaniu przeciwnowotworowym, niektórzy badacze twierdzą nawet, że związków antyrakowych w brukselce więcej, niż w innych warzywach kapustnych.

piątek, 11 listopada 2016

DYNIOWE KOCZKI Z CYNAMONEM


11 listopada zamiast rogala z białym makiem, mam bułeczki dyniowe z cynamonem. Marzyły mi się ostatnio cynamonowe bułeczki i ciasto drożdżowe z dynią. Bardzo się ucieszyłam więc, gdy trafiłam na przepis, który łączy w sobie moje obie zachcianki. Dzięki długiemu wyrastaniu i kilkukrotnemu odpowietrzeniu ciasta drożdżowego, jest ono nie za suche, w sam raz wyrośnięte, bardzo smaczne nawet na drugi dzień. Cynamon, imbir i gałka muszkatołowa, wiadomo, co dyni pasują idealnie!
Pomysł na te dyniowo-cynamonowe pyszności pochodzi z bloga knead. bake. cook. 



środa, 2 listopada 2016

MÓJ ARTYKUŁ W LISTOPADOWEJ "WRÓŻCE": TWÓRCZY FERMENT

Przygodę z kiszonkami rozpoczęłam dopiero w tym roku. Wcześniej podglądałam trochę, jak moja mama kisi ogórki czy kapustę. Oczywiście nie byłabym sobą gdybym nie spróbowała ukisić czegoś więcej... W listopadowej "Wróżce" znajdziecie mój artykuł na temat fermentacji "Twórczy ferment". Dzielę się tam wiedzą teoretyczną i praktyczną oraz zdjęciami i przepisami na nietypowe kiszonki. 

poniedziałek, 31 października 2016

LEKKIE PONIEDZIAŁKI: KOKTAJL "PUMPKIN SPICE LATTE"

Zakochałam się w dyniowej kawie i ten koktajl jest właśnie wariacją na jej temat. Można go pić na ciepło lub na zimno. Idealny na śniadanie. Wspaniale rozgrzewa.

niedziela, 23 października 2016

MAGICZNY SKŁADNIK: CZARNA SÓL KALA NAMAK

Wygląda nietypowo (z nazwy czarna, ale tak naprawdę brązowo-fioletowa), pachnie jeszcze dziwniej, a jednak ma zastosowanie w kuchni, zwłaszcza wegańskiej, bo potrafi udawać składniki, których brak w diecie roślinnej. Co do cudownych właściwości zdrowotnych czarnej soli (zapobieganie dolegliwościom trawiennym, leczenie wola) nie jestem do końca przekonana, ponieważ w większości składa się ona z chlorku sodu, podobnie jak sól biała, więc w nadmiarze może zaszkodzić. Kala namak ma za to wyjątkowe właściwości przyprawowe - potrawom nadaje smak i aromat gotowanych jajek. 

poniedziałek, 17 października 2016

LEKKIE PONIEDZIAŁKI: KOKTAJL Z JARMUŻU

Na blogu zdecydowanie brakuje zielonych koktajli i lekkich śniadań. Postanowiłam to zmienić. Od teraz regularnie w cyklu "Lekkie poniedziałki" będą pojawiały się moje pomysł na wegetariańskie przysmaki w wersji light, które bez problemu można zrobić w kilka minut przed wyjściem do pracy czy szkoły! 
Idzie zima, więc trzeba sobie dietę trochę urozmaicić w kolory. Poprawa zdrowia i humoru po takim napoju gwarantowana. Dziś przedstawiam prostą mieszankę 4 składników. Ten koktajl cudownie orzeźwia i pobudza, więc można pić zamiast kawy!


czwartek, 29 września 2016

BURGERY DYNIOWE W BUŁECZKACH NA PARZE

Dziś przedstawiam wariację na temat burgerów. Kotleciki zostały upieczone w piekarniku, prawie bez użycia tłuszczu. Pieczona papryka przypomina plasterek sera. Bułeczki kokosowe ugotowane na parze dodają temu daniu lekkości (pomysł na nie podpatrzyłam u Jamiego Olivera). Do kanapek można dodać jeszcze coś zielonego, na przykład ulubione kiełki, rukiew wodną, rzeżuchę czy roszponkę. Jako sosu użyłam jogurtu naturalnego z miętą, ale sprawdzą się też inne sosy, np. wegański majonez, guacamole, ketchup


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...